روان درمانی چیست؟

روان درمانی چیست؟

روان درمانی که گاهی اوقات گفتار درمانی یا معمولاً فقط “درمان” نامیده می شود، نوعی درمان است که با هدف تسکین پریشانی عاطفی و مشکلات سلامت روانی انجام می شود. و توسط هر یک از انواع متخصصان آموزش دیده ( روانپزشکان، روانشناسان، مددکاران اجتماعی، یا مشاوران دارای مجوز ) شامل بررسی و به دست آوردن بینش در مورد انتخاب های زندگی و مشکلاتی است که افراد، زوج ها یا خانواده ها با آن مواجه هستند. جلسات درمانی به جلسات ساختاریافته بین یک متخصص و روانشناس یا مشاور و یک مراجع با هدف بهبود بخشی از زندگی آنها انجام می شود. روان درمانی انواع مختلفی از درمان را در بر می گیردو جنبه مهم این است که مراجع با درمانگر همکاری می کنند و می توانند بهبود و تغییرات مثبت را در طول زمان شناسایی کنند.

بیشتر درمان‌هایی که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، به خوبی آزمایش شده‌اند و مؤثر تلقی شده‌اند. اگرچه در ابتدا ممکن است درمان سخت و زمانبر به نظر برسد (به ویژه برای کسانی که درآمد پایینی دارند یا بیمه ندارند) مزایای درمان موفقیت آمیز به معنای واقعی کلمه، زندگی را تغییر می دهد.

 

آیا باید به درمان بروم؟

اکثر مردم، صرف نظر از چالش‌های خاص خود، می‌توانند از داشتن یک ناظر بی‌طرف برای شنیدن و ارائه راهنمایی سود ببرند. با این حال، به دلیل هزینه‌های درمانی و سرمایه‌گذاری در زمان حال و پشت گوش انداختن درمان، تصمیم برای شروع درمان همیشه آسان نیست. تا جایی که مجبور شویم و گیر بیفتیم.

برای تعیین اینکه آیا درمان، برای یک فرد خاص انتخاب مناسبی است یا خیر؟ افرادباید در نظر بگیرند که آیا اغلب احساس غمگینی، مضطرب شدن، غرق شدن در افکار یا نشخوار فکری ، یا تحریک پذیری می کنند یا خیر. اگر بله، لازم است حتما درمان بگیرند، اما احساسات منفی قوی تنها دلیلی نیست که کسی باید به دنبال درمان باشد. اگر در روابط خود چالش دارید، احساس می‌کنید در کارتون گیر کرده اید ، متوجه می‌شوند که برای کنار آمدن با حوادث ناخوشایند مثلا اعتیاد به مواد مخدر، الکل یا غذا ، یا احساس می‌کنند ارتباطشان با افراد اطرافشان قطع شده است، ممکن است درمان را بسیار مفید بدانند.

اولین قدم برای جستجوی درمانگر چیست؟

درمانگران دلسوز و مؤثر بی‌شماری در جهان وجود دارد، اگرچه ممکن است برای بیماران و متخصصان ناامید کننده باشد، یافتن درمانگر مناسب معمولاً یک فرآیند آزمون و خطا است. و سعی کنید قبل از انتخاب درمانگر رویکرد ها رو مطالعه کنیم و براساس اون و مشکل خودتون، ببینید که اون رویکرد چطوره تا مجدد مجبور نباشید بعد از مدتی درمانگر خودتون رو بابت متناسب نبودن رویکردش عوض کنید. و اگر بعد از دو جلسه ارتباط درمانی شکل نگرفت بین خودتون و درمانگر میتونید درمانگر خودتون رو تغییر بدید. و ببینید که درمانگر با اضطراب یا آسیب قبلی شما چیکار میکنه؟ اونوقت می تونید تصمیم بگیرید که با درمانگر فعلی خودتون پیش برید یا نه؟

در اولین جلسه درمان چه اتفاقی می افتد؟

اولین جلسه درمان می تواند اضطراب آور باشد و طبیعی است که احساس عصبی بودن کنید یا مطمئن نباشید که چه انتظاری دارید. خوشبختانه، اکثر بیماران متوجه خواهند شد که اولین جلسه درمان از یک قالب قابل پیش بینی پیروی می کند. اکثر درمانگران جلسه اول را با پرسیدن سؤالات عمومی می گذرانند تا درک درستی از پیشینه مراجع، تجربه گذشته آنها از درمان، و مسائلی که امیدوارند به آنها رسیدگی کنند، بیابند. مراجعان ممکن است تعجب کنند که چه چیزی را می توانند بگویند؟ آنها همچنین احتمالاً در مورد شیوه یا سبک خود صحبت می کنند و طرح کلی از آنچه مراجع می تواند انتظار داشته باشد ارائه می دهند. اگر مراجع در مورد حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن سؤالاتی دارد، باید این نگرانی ها مطرح و برطرف شود. جزئیاتی مانند تأیید پوشش بیمه و تنظیم طول مدت جلسات و میزان جلسه مورد نیاز ، ممکن است در جلسه اول نیز اتفاق بیفتد.

درمان چه زمانی به پایان می رسد؟

درمان معمولاً زمانی به پایان می رسد که مراجع احساس کند به اهداف خود رسیده است یا زمانی که احساس کند دیگر در حال پیشرفت نیست. در برخی موارد، مسائلی مانند تغییر پوشش بیمه ای، پایان درمان را ضروری می کند. از طرف دیگر، ممکن است یک درمانگر تشخیص دهد که لازم است مراجع را ارجاع دهد. جایی که در صورت تمایل می تواند به کار خود ادامه دهد.

 

نویسنده: نسترین زارع الهام گرفته از سایت psychologytoday

آنچه در این مقاله میخوانیم
تعریف روانشناسی زرد چیست؟
کاش هیچ وقت بزرگ نمی شدیم...!
اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟ + علائم
اختلال شخصیت خودشیفته | خودشیفته کیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

داشتن رابطه عاطفی یکی از جنبه های زندگی می باشد که خیلی از ما زمان زیادی از عمرمان را با شریک خود سپری می کنیم.

من علی یزدی اینجا هستم که به شما کمک کنم تا بتوانید رابطه ی خوبی بسازید.

آدرس اینستاگرام و کانال آموزشی ما:  ali_yazdii_official

شماره تماس: 09226208151

ایمیل: info@aliyazdii.ir

Designed By Shadi Doostani © 2022